Home » Reisinformatie » Met je elektrische auto naar Frankrijk
Afbeelding van (Joenomias) Menno de Jong via Pixabay

Met je elektrische auto naar Frankrijk

Op vakantie met de elektrische auto?

Het is goed mogelijk om met een elektrische auto op vakantie naar Frankrijk te gaan. Het vereist wel een hoop voorbereiding en geduld. Goed plannen voor vertrek is noodzakelijk, omdat er in het buitenland minder laadpalen zijn.


Frankrijk heeft momenteel ruim 25.000 bornes de recharge (laadpalen) waarvan de meeste zich in en rondom Parijs en andere grote steden bevinden. Ter vergelijking: Nederland heeft ongeveer 37.000 laadpunten. Het netwerk van openbare laadpunten in Frankrijk wordt steeds verder uitgebreid.

Goede voorbereiding noodzakelijk

De ANWB benadrukt dat een goede voorbereiding erg belangrijk is. Gebruik apps en websites die aangeven waar de laadpalen in Frankrijk voor het opladen van je elektrische auto staan.

Het kan gebeuren dat een laadpaal niet werkt of dat de juiste stekker niet aanwezig is. Tot het laatste moment doorrijden is dus onverstandig!

Afbeelding van andreas160578 via Pixabay

Laadpaalstress, waar staan laadpalen?

Op www.oplaadpalen.nl vind je een actueel overzicht van alle Franse oplaadpalen. Op de website zie je de dichtstbijzijnde laadpunten bij jou in de buurt, je kunt ook op adres zoeken. De website laat ook zien of een laadpaal in gebruik is.

Een ander goed overzicht van snelladers langs de autoroute is dat van IZIVIA. IZIVIA is een samenwerkingsverband van beheerders van de autoroute, autofabrikanten en Sodetrel. Die laatste is een onderdeel van het Franse staatsbedrijf EDF dat verantwoordelijk is voor het plaatsen en beheren van de snelladers. Het is de bedoeling dat er iedere 80 kilometer een snellaadstation staat. Op de website IZIVIA is ook het complete overzicht van laadpunten te vinden die onderdeel zijn van het netwerk.

Werkt mijn laadpas wel in Frankrijk?

Het kan zijn dat de laadpas die je in Nederland gebruikt in Frankrijk niet werkt. Hiervoor kun je het beste terecht bij jouw provider, vraag naar de afspraken die jouw provider met de buitenlandse laadpaalaanbieders heeft gemaakt. Soms moet de laadpas eerst “interoperabel” worden geactiveerd.

Internationale laadpas kopen

Werkt jouw laadpas niet in Frankrijk, dan kun je een internationale laadpass kopen. Wij hebben drie alternatieven op een rijtje gezet.

IZIVIA laadpas

Het aanbod langs de welbekende Autoroute du Sud is vrij groot, maar helaas ook vrij gesloten, het is dus niet mogelijk om met iedere willekeurige laadpas op te laden. In plaats daarvan moet er een account worden aangemaakt op de IZIVIA laadpas en dient daar ook een pas te worden aangevraagd. Weliswaar zonder maandelijkse kosten, maar wel voor een eenmalig bedrag van € 15.

Gratis ANWB laadpas

Met de gratis ANWB laadpas biedt ANWB toegang tot laadpunten in Nederland en België. Je betaalt per laadsessie bij een openbaar laadpunt. De ANWB biedt ook een laadpas waarmee je onbeperkt kunt laden. Je betaald bij beide laadpassen natuurlijk nog wel de werkelijke kosten van de laadsessie (kosten per kWh en een start- en/of tijdstarief).

Laadpas Vandebron

De Vandebron laadpas geeft toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland en een groot deel van Europa. Je betaalt maandelijks € 3,50 abonnementskosten, en geen extra kosten per laadsessie. Wanneer je thuis ook goeie energie Vandebron afneemt, betaal je zelfs maar € 1,50 per maand.

Grootste struikelblok

Voor een vakantie met een elektrische auto naar Frankrijk blijft het grootste struikelblok de actieradius. Is het koud, dan komt de auto minder ver. Als het te warm is, kan dat het stroomverbruik eveneens nadelig beïnvloeden. De actieradius wordt ook verkleind door de klim van bergen en de zware belading.

Tip: Voor vertrek is het handig om standaard een extra laadstekker mee te nemen die in een regulier stopcontact past. Probeer ook een accommodatie te vinden met laadfaciliteiten.


Lees ook: