Op vakantie met de elektrische auto?
Het is goed mogelijk om met een elektrische auto op vakantie naar Frankrijk te gaan. Het vereist wel een hoop voorbereiding en geduld. Goed plannen voor vertrek is noodzakelijk, omdat er in het buitenland minder laadpalen zijn.
Bekijk ook: elektrische auto opladen op de camping.
Frankrijk heeft momenteel ruim 25.000 bornes de recharge (laadpalen) waarvan de meeste zich in en rondom Parijs en andere grote steden bevinden. Ter vergelijking: Nederland heeft ongeveer 37.000 laadpunten. Het netwerk van openbare laadpunten in Frankrijk wordt steeds verder uitgebreid.
Goede voorbereiding noodzakelijk
De ANWB benadrukt dat een goede voorbereiding erg belangrijk is. Gebruik apps en websites die aangeven waar de laadpalen in Frankrijk voor het opladen van je elektrische auto staan.
Het kan gebeuren dat een laadpaal niet werkt of dat de juiste stekker niet aanwezig is. Tot het laatste moment doorrijden is dus onverstandig!
Bekijk ook: de mooiste hotels in Frankrijk!
Laadpaalstress, waar staan laadpalen?
Op www.oplaadpalen.nl vind je een actueel overzicht van alle Franse oplaadpalen. Op de website zie je de dichtstbijzijnde laadpunten bij jou in de buurt, je kunt ook op adres zoeken. De website laat ook zien of een laadpaal in gebruik is. Ook ChargeMap toont laadpunten in Frankrijk.
Een ander goed overzicht van snelladers langs de autoroute is dat van IZIVIA. IZIVIA is een samenwerkingsverband van beheerders van de autoroute, autofabrikanten en Sodetrel. Die laatste is een onderdeel van het Franse staatsbedrijf EDF dat verantwoordelijk is voor het plaatsen en beheren van de snelladers. Het is de bedoeling dat er iedere 80 kilometer een snellaadstation staat. Op de website IZIVIA is ook het complete overzicht van laadpunten te vinden die onderdeel zijn van het netwerk.
Werkt mijn laadpas wel in Frankrijk?
Het kan zijn dat de laadpas die je in Nederland gebruikt in Frankrijk niet werkt. Hiervoor kun je het beste terecht bij jouw provider, vraag naar de afspraken die jouw provider met de buitenlandse laadpaalaanbieders heeft gemaakt. Soms moet de laadpas eerst “interoperabel” worden geactiveerd.
Internationale laadpas kopen
Werkt jouw laadpas niet in Frankrijk, dan kun je een internationale laadpass kopen. Wij hebben drie alternatieven op een rijtje gezet.
IZIVIA laadpas
Het aanbod langs de welbekende Autoroute du Sud is vrij groot, maar helaas ook vrij gesloten, het is dus niet mogelijk om met iedere willekeurige laadpas op te laden. In plaats daarvan moet er een account worden aangemaakt op de IZIVIA laadpas en dient daar ook een pas te worden aangevraagd. Weliswaar zonder maandelijkse kosten, maar wel voor een eenmalig bedrag van € 15.
Gratis ANWB laadpas
Met de gratis ANWB laadpas biedt ANWB toegang tot laadpunten in Nederland en België. Je betaalt per laadsessie bij een openbaar laadpunt. De ANWB biedt ook een laadpas waarmee je onbeperkt kunt laden. Je betaald bij beide laadpassen natuurlijk nog wel de werkelijke kosten van de laadsessie (kosten per kWh en een start- en/of tijdstarief). ANWB campings met laadpalen.
Laadpas Vandebron
De Vandebron laadpas geeft toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland en een groot deel van Europa. Je betaalt maandelijks € 3,50 abonnementskosten, en geen extra kosten per laadsessie. Wanneer je thuis ook goeie energie Vandebron afneemt, betaal je zelfs maar € 1,50 per maand.
Grootste struikelblok
Voor een vakantie met een elektrische auto naar Frankrijk blijft het grootste struikelblok de actieradius. Is het koud, dan komt de auto minder ver. Als het te warm is, kan dat het stroomverbruik eveneens nadelig beïnvloeden. De actieradius wordt ook verkleind door de klim van bergen en de zware belading.
Tip: Voor vertrek is het handig om standaard een extra laadstekker mee te nemen die in een regulier stopcontact past. Probeer ook een accommodatie te vinden met laadfaciliteiten.
ANWB pechhulp Elektrische auto
Ga ook met je elektrische auto zorgeloos de weg op met Wegenwacht van de ANWB. Bij elektrische/hybride auto’s kun je naast standaard pechgevallen als lekke banden en kapotte stuursloten weer heel andere typen pech krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een vastzittende laadstekker of lege EV-batterij. Meer info.
Op vakantie met de elektrische auto
Lees ook
- De 10 meest charmante hotels in de Champagnestreek
- 10 x mooie vakantiehuizen in de Pays de la Loire
- Kerstmarkt in Lille bezoeken, tips en openingstijden (2024)
- 8 x de leukste kerstmarkten in Parijs voor 2024
- 10x Leuke Franse restaurants in Rotterdam
Veelgestelde vragen elektrisch laden
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. De laadtarieven verschillen per laadpunt en zijn afhankelijk van de laadpasverstrekker die je gebruikt. Maar over het algemeen kun je vanuit gaan van ongeveer €0,25 tot €0,39 per kWh.
In principe kun je gewoon dezelfde laadkabel (type 2) gebruiken bij openbare laadpalen. Soms komt het voor dat je een 3C-stekker nodig hebt, als je in Frankrijk of Italië rijdt.
Het principe van een laadpas is eigenlijk overal hetzelfde, alleen werkt een Nederlandse laadpas – van de ANWB, Multi Tank Card of Travelcard – niet altijd in het buitenland.
Er zijn veel websites en apps die je kunt gebruiken. Lees het hele artikel voor een actueel overzicht.